FitnessDreams!

First snow

Idag var jag så himla sugen att beställa hem färdig mat. Ingen lust alls att ställa mig o laga något.. Efter träningen tog jag dock mitt förnuft till fånga, ställde mig vid spisen & lagade nått enkelt ändå. Finns verkligen inget nyttigt att beställa hem i den här staden. Hatar det! Vart är det nyttiga alternativen? Hallå, är det 2014 eller 1990? Mer utbud tack!   /Today I was so very eager to order food. No desire at all to cook something. After my training session I decided to go home and cook something easily anyway. There really is no healthy food alternatives to order in this city. Hate it! Where are the healthy options? Hey, is it 2014 or 1990? More choice thanks! :}

Första snön föll idag. Så mysigt! Tyvärr låg inte mycket kvar på marken - men hustaken är vita & vackra. Upp åkte världens finaste stjärna i fönstret också. Lite tidigt men den är mer fin än julig så det struntar jag i :) Nu ska jag göra mig iordning - ska iväg på lite vin hos en kompis. Hoppas ni får en mysig lördag!  /The first snow fell today. So cozy! Not much stayed on the ground - but the roofs are white & beautiful. I put up the worlds finest star in the window too. A little early but it's more pretty than Christmassy so I do not care really :) Now I'll put some makeup & clothes on - going for some wine at my friends house. Hope you'll having a cozy saturday eve! Xx

Can you guess?

Här nedan ser ni två bilder på min lilla utväxt. Kan ni gissa hur lång tid det är emellan bilderna? :} 
Here you can see my little hairgrowth. Can you guess how long it is between the pictures are taken? :}


Proteinfluff & cacao oat as friday breakie!

Väldigt sen frukost idag. Men desstu godare! Ugnsbakad kakaogröt med proteinfluff! Allt är veganskt. Proteinfluffet är gjort såhär: 1 avocado, 1msk agavesirap (honung, dadlar eller stevia går lika bra), 4msk kokosmjölk, 15g osötat veganprotein (vilket proteinpulver som helst fungerar), en näve hallon eller valfria bär. Mixa, häll upp i ett glas och ställ i frysen medan gröten bakas. Kakaogröten görs såhär: Sätt ugnen på 200g, blanda 1dl fiberberikade havregryn (vanliga havregryn eller glutenfria kan också användas), 1-2msk riktig kakao, 1 msk honung med vatten. Rör om ordentligt och häll upp i en ugnssäker form. Låt stå i ugnen ca 6-10minuter. Ytan skall bli krispig & mitten skall vara mjuk, varm & krämig. Toppa med nötter, kanel, kokos eller vad ni tycker om! När gröten är klar är fluffet i frysen redo att tas ut :} Kalasgott!  /Very late breakfast today. But even tastier! Oven baked cacoa porridge with protein fluff! Everything is vegan. The protein fluff is done like this: 1 avocado, 1tbsp agave syrup (honey, dates or stevia works just as well), 4tbsp coconut milk, 15g unsweetened vegan protein (any protein powder works), a handful of raspberries or any berries you like. Mix, pour into a glass and place in the freezer while the porridge baked. Cacao porridge made like this: Preheat the oven to 200 celsius, mix 1 dl fiberenriched oatmeal (regular oatmeal or gluten-free can be used), 1-2tbsp real cacao & 1tbsp honey with water. Stir well and pour into an ovenproof dish. Let stand in the oven for about 6-10 min. The surface should be crispy and the middle, soft, creamy o warm. Top with nuts, cinnamon, coconut, or whatever you like! When the porridge is ready, the fluff in the freezer is ready to be taken out:} Yummie!

 

A healthy body says it all

Gick upp klockan sju, var på gymmet klockan åtta. Skönt att ha det gjort! Hela fredagen över till annat :} Rumpa idag igen. Ska tamejfasen ha en rumpa att vara stolt över i sommar efter allt jag gått igenom. I owe myself! Jag är så besatt av hälsosamma kroppar. Besatt kanske låter lite överdrivet, och fel. Men det tilltalar mig så mycket att se personer som tar hand om sina kroppar/sig själv - kille som tjej. Det syns så väl i kropp, hår, hud & naglar. Mina naglar växer förressten som ogräs. Har klippt ned dom två gånger denna månad eftersom dom är i vägen på gymmet. Nu är dom jättelånga igen. Och hårda, och vita. Älskar verkligen vad träning & bra kost gör med både ut & insida. Återkommer senare med min 1 veckas utväxt av håret. Det växer verkligen! /Got up at seven, was at the gym at eight o'clock. Nice to have it done that early! I got my whole Friday for other things :} Ass again today. Damn, I must have a butt to be proud of this summer after all Iv been through this year. In owe myself! I am so obsessed with healthy bodies. Obsessed might sound a bit exaggerated, and wrong. But it appeals to me so much to see people taking care of their bodies - guys aswell as girls. It shows so well in the body, hair, skin & nails. My nails grow like weeds now! Have cut them down twice this month because they are in the way when im working out. Now they are really long again. And hard, and white. Really love what training and good nutrition do with both inside & outside of the body. I will get back later with my 1 week outgrowth of the hair. Its growing!

Top 5 exercises for abs

En av er läsare ville att jag skulle publicera ett inlägg där mina topp fem magövningar finns med. Så, here it comes: 
One of you readers wanted me to post a top 5 exercises for abs so here it is:


1. Cable Crunches. Crunches i cable cross-maskinen helt enkelt. Jag brukar göra denna med rep istället för stelt handtag som hon på bilden gör. I början är det svårt att få in rätt teknik. Ingen nybörjarövning.. Får man inte in rätt teknik kan man lassa på hur mycket vikt som helst utan att få magen att jobba. Jag minns att jag hade så tungt att jag nästan flög med repet upp men jag kände ingenting i magen. Tog ca 3-4 pass innan jag fick in tekniken. Det här är den enda mag-övningen jag tar hjälp av en maskin. /Cable Crunches. Crunches in cable cross machine simply. I usually do this with rope instead of rigid handle as she pictured. In the beginning it is difficult to get the right technique. No beginner exercise.. It took me about 3-4 workout session to get it right. This is the only exercise I use a machinne for help. 


2. Russian Twist. Ingen ny övning direkt, hehe! Men ack så effektiv. Upp med benen och rotera bålen med en vikt i händerna. /Russian Twist. No new exercise really, hehe! But oh so effective. Put your legs up and rotate the torso with a weight in your hands.

3. TRX. Känner en slags hat-kärlek till denna övning. Effektiv men sjukt jobbig! Jag gör både raka & sneda. Oftast 4x25. /TRX. Feel some kind of hate-love for this exercise. Effective but so hard! I do both straight and oblique. Usually I do 4x25.


4. Benlyft+Reverse Crunches. Denna övning kan utföras som endast 2-3an visar, men jag brukar gå ner i en form av benlyftsposition likt bild nummer 1 för att göra den ännu mer effektiv. Tro inte att den är simpel bara för att kvinnan på bilden ler - den är dryyyg!! Haha :)   /Leg Raises+Reversed crunches. This exercise can be performed only as pic 2-3, but I usually let my legs go down like image # 1 to make it even more effective. Do not think that it is simple just to the woman in the picture are smiling - it is a pain in the ass(abs)!! Haha :)

 

 

5. Situps eller situps med upphöjda ben. Många tycker att den här övningen är helt värdelös, men jag älskar den. Även denna är ruggigt jobbig. Jag lägger rumpan så nära bänken jag kan, så att fötterna sticker ut på andra sidan av bänken. Sen har jag armarna raka bakom huvudet, inte under huvudet som på bilden. När jag går upp försöker jag göra en crunch-rörelse och nudda mina fötter med händerna. /Sit-ups or sit-ups with elevated legs. Many think that this exercise is completely useless, but I love it. This is also really hard on the abs. I put the butt so close to the bench as I can, so that my feets are sticking out on the other side of the bench. Then I have my arms straight behindmy head, not under the head as shown. When I get up, I try to do a crunch movement and touch my feet with my hands.

 

Healthy & delicious ofc!

Oh sweet jesus! Det här var gott. Bönpasta med laxsås, avocado & grönkål samt kokosvatten. Superenkelt att göra också! Koka bönpasta (soja eller svartabönor) efter anvisningarna på förpackningen. Stek en laxfilé i olja, krydda ordentligt med citron, vitlökspeppar, salt & peppar så att laxen får en krispig smakrik yta. När laxen är så gott som klar tar ni bort den från spisen och sköljer ur stekpannan (behöver inte diskas!) häll i lita eco kokosmjölk, hackad paprika & krydda med örtsalt samt paprikapulver. Låt det koka ihop och medan ni skär upp laxfilén i bitar. Vänd i bitarna i såsen, stäng av värmen & låt stå en minut eller två. Lägg upp pastan på en tallrik, häll över laxsåsen & toppa med avocadobitar & färsk grönkål. Klart! Var inte rädda för att krydda både laxen & såsen ordentligt. More is more! :}  ♥  /Oh sweet jesus! This was good. Beanpasta with salmon sauce, avocado & kale with coconut water. Super easy to make too! Boil the beanpasta (soy or black beans) as the instructions on the package says. Fry the salmon fillet in oil, season well with lemon, garlic, pepper, salt & pepper to the salmon gets a tasty crispy surface. When the salmon is as good as done you take it off the stove and rinse out the pan (do not need to be washed!) Pour in a bit of organic coconut milk, chopped pepper and spice with herb salt and paprikapowder. Let it cook while you cut up the salmon fillet into pieces. Turn the pieces into the sauce, turn off the heat and let stand a minute or two. Add the pasta on a plate, pour over salmon sauce & top with avocado pieces & fresh kale. Done! Do not be afraid to spice up both the salmon and the sauce thoroughly. More is more! :}

 

♥ ♥ 

Glute Bridge with ball

En övning för rumpan som kan göras på många sätt! Antingen på golvet med en skivstång över höften, med ryggen över en bänk eller som på bilderna, med en uppblåsbar boll. Jag brukar köra den första varianten med skivstång som oftast kallas Glute Bridge när jag kör tungt. Men som variation gör jag även denna! Det positiva med denna är att den känns så naturlig & skön eftersom bollen följer ryggens form hela vägen. En bänk gör oftast ont & man kan hamna snett om man kör tungt. Bilderna är tagna med självutlösare så ni får ursäkta att det inte finns någon slutposition. Kroppen skall vara rak i slutpositionen & sen ska man även hålla den positionen några sekunder innan man låter rumpan sjunka ner igen för att direkt gå upp till slutposition utan att nudda golvet. Jobbigare än man tror! Man kan låta hela ryggen vila mot bollen under hela rörelsen om man vill, eller så låter man bara skuldrorna vila så hela bålen får jobba också. /An exercise for the butt that can be done in many ways! Either on the floor with a barbell across the hips, with the back on a bench or as the images shows, with an inflatable ball. I usually run the first variant with barbell often called glute bridge when I do heavy weights. But variation is important so I also do this! The great thing about this is that it feels so natural and comfortable as the ball follows the form of the back all the way. A bench usually does hurt and you can be off when lifting heavy. The pictures are taken with the self timer so please excuse that there is no end position. The body should be a straight line  in the final position, and the position should also be hold for a few seconds before you let your butt sink down again to immediately go up to the end position without touching the floor. Harder than you think! You can let the whole back rest against the ball throughout the movement if you want, or let it just rest the shoulders so the whole torso has to work too.

Glutenfree waffles w/ tropic juice

Ah! Var sugen på nått riktigt gott till lunch idag. Känner mig inte 100%.. saknar solen! Hörde ni att vi i Sverige har endast haft 1-5 soltimmar under hela november hittills? Helt crazy! Minns inte ens när jag såg solen sist. Känns som att vi lever i en källare utan fönster. Usch! Kom ihåg att ta era D-vitaminer :} Våfflorna gjorde jag på: 1dl kokosmjölk (fet), 1tsk fiberhusk, 2 ägg, 2tsk raw-kakao, en nypa bakpulver & en nypa äkta vanilj. Dessa våfflor är alltså glutenfria & LCHF-style. Smakar inte lika gott som en vanlig våffla men att toppa med massa bär & coconutter gör helheten magisk ändå! I glaset har jag gjort juice på apelsin, äpple, mango, ananas, selleri, grönkål & kokosvatten. ♥ /Ah! I was eager for something really tasty for lunch today. Do not feel 100% well.. miss the sun! Did you hear that Sweden has had only 1-5 hours of sunshine throughout the whole November so far? It's crazy! Do not even remember when I last saw the sun. Feels like we are living in a basement with no windows. Yikes! Remember to take your vitamins D :} The waffles I made on: 1 dl coconut milk (fat), 1 teaspoon Psylliumhusk, 2 eggs, 2 teaspoons raw cocoa, a pinch of baking powder and a pinch of real vanilla. These waffles are therefore gluten-free & LCHF style. Does'nt taste as good as a regular waffle but to top it of with a lot of berries & coconutter makes the whole magic anyway! In the glas I'v made fresh juice on apple, orange, mango, pineapple, celery, kale and coconutwater,

 

Interstellar

Igår fick vi äntligen se den, med bra platser. Filmen Interstellar. Några av er önskade recension så here it comes. Svårt att ge en grundlig recension utan att spoila något för jag antar att alla inte sett den ännu? Ni som inte gjort det måste göra det! Fruktansvärt fin film. Helt oförutsägbar, vacker, spännande, kärleksfull, storslagen. Ja, den hade nog det mesta en film bör ha! Bra skådespelare också. De tre timmar som verkade så långa på papper bara flög förbi. Kollade inte på klockan en enda gång faktiskt. Jag ger den fyra av fem kryss i betyg ;). Kommer definitivt se den igen när den kommer på DVD, men nu har jag sett den & nu väntar jag med spänning på sista Hobbitfilmen. ✖ /Yesterday we finally got to see it, with good seats. The movie Interstellar. Some of you requested review so here it comes. Difficult to give a thorough review without spoil something, I guess everyone have'nt seen it yet? If you have not seen it, do it! Really nice movie. Totally unpredictable, beautiful, exciting, loving, magnificent. Yes, it probably has most of the components a movie should have! Good actors too. The three hours that seemed so long on paper just flew by. Did not looked at my watch one single time. I give it four out of five stars in ratings ;). Will definitely see it again when it comes out on DVD, but now I have seen it and now I'm waiting with excitement for the last Hobbit-movie. 

Movies & walks

En stor tallrik (djup iaf!) äggröra med paprika, lök, grönkål & avocado fick bli dagens lunch. Varför är det så gott med avocado på ägg? Rätt konstig combo. Hehe :} Väljer bort gymmet idag mot en lång promenad med hundarna. Känner att både jag & dom behöver komma ut i friska luften lite. Dessa mörka, kalla dagar har inte lockat ut oss på långpromenad på ett bra tag. Jacks födelsedag idag också. Lilla älsklingen blir hela 4år!  ♥  Ikväll har vi äntligen biljetter till Interstellar också. Längtar! Men jäklar vad lång filmen är.. nästan 3 timmar. Blir mycket popcorn! ;)   /A big plate of scrambled eggs with peppers, onions, kale and avocado became todays lunch. Why is it so good with avocado on eggs? Quite weird combo. Hehe :} Choosing a long walk with the dogs today instead of the gym. Feels that both me and they need to get out in the fresh air a bit. These dark, cold days has not attracted us out on the long walk for a while. Jack's birthday today, too. My little darling is 4 years now!  Tonight we finally got tickets to the Interstellar-movie too. Longing! But damn what a long movie.. almost 3 hours. Need much popcorn! ;)

 

Hur kunde jag glömma av att lägga upp en bild på födelsedagsbarnet? :'D Här kommer två! Love u kiddo!
/How could I forgot to publish a pic of the birthdaykid? :'D Here's two! Love you kiddo!

Personal Trainers. Do you trust yours?

På riktigt? PÅ RIKTIGT?! Det var orden som cirkulerade i mitt huvud när jag igår såg att en person som i princip ratat träning i flertal år, kan nu titulera sig själv som PT. Bokstäverna PT får mig att fnissa lite. Vem som helst kan bli personlig tränare idag, och då menar jag verkligen vem som helst. Titeln kan köpas för pengar, ja.. men något ännu värre är att man får kalla sig för PT utan att vara utbildad. Det är lagligt. Personligen skulle jag aldrig anlita en PT idag eftersom 50% av de som kallar sig personlig tränare förmodligen kan mindre om träning än migsjälv, som endast tränar på hobbynivå. Att träning blivit en så pass stor trend att det finns nästan lika många tränare, som folk som tränar är helt befängt. Att utbilda sig kostar ca tjugo till sjuttio tusen och utbildningarna varierar mellan några veckor till några månader. Vad lär man sig på några veckor? Förmodligen inte mycket. I alla fall inte allt som behövs för att kunna hjälpa folk med just, träning (i mina ögon). Det är omöjligt att lära sig hur människans kropp/muskulatur fungerar på så lite tid. Trist att detta fenomen tar bort all status som funnits bakom titeln PT. Det finns ändå högskoleutbildningar på flertal år - och personerna som går dessa utbildningar förtjänar sin status. Det gör inte en gamal skådis som går från att aldrig ha tränat till att bli personlig tränare på ca fyra veckor.  Det är inte mycket som irriterar mig men detta har gått för långt. Vem kan man lita på? Vem har kunskapen? Att anlita en PT är dyrt. Man förväntar sig valuta för pengarna. Jag anser att personer som utbildar sig bör ha en bakgrund inom träning. Någon form av förberedande grund & ett stort genuint intresse. Om man kunde bli läkare på 4 veckor, vem skulle anlita den läkaren? Visst, väldigt grov jämförelse men med träning är det också väldigt viktigt att man gör rätt. Allvarliga skador kan uppstå både fysiskt & psykiskt med fel anvisningar under lång tid. Nä alltså, som sagt. Detta har gått för långt & jag blir bara matt av tanken på't just nu. Jag skulle hellre ta hjälp av någon som jag vet tränat själv under en längre period, & fått resultat som ingen kan blunda för - även om denna person saknar den berömda utbildningen. But, that's just me! :}

Ps: Det finns givetvis mååånga superbra PT's också! :} Vilket alla borde vara enligt mig. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 /For real? FOR REAL ?! Those was the words that were circulating in my head when I saw yesterday that a person who basically had rejected training for several years, can now call him/herself a personal trainer. The letters PT makes me giggle a little. Anyone can become a personal trainer today, and I really mean anyone. The title can be bought with money, yes .. but something even worse is that you get to call yourselves the PT without being educated. It is legal. Personally, I would never hire a PT today because 50% of those who call themselves a personal trainer probably know less about training than myself, who only train as a hobby. That training has become such a big trend that there are almost as many coaches, as people who exercise are absolutely preposterous. Getting an education costs about twenty to seventy thousand (SEK) and varies from a few weeks to a few months. What do you learn in a few weeks? Probably not much. At least not all that is needed to help people with the right, exercise (in my eyes). It's impossible to learn how the human body/muscle function works in so little time. Sad that this phenomenon takes away all the status that has been behind the title PT. Still, there are university programs in several years - and the people who go these programs deserve their status. It does not make an old actor who goes from never having been training to become a personal trainer in about four weeks. There is not much that annoys me but this has gone too far. Who can you trust? Who has the knowledge? Hiring a PT is expensive. One expects value for money. I think the people who educate themselves should have a background in training. Some form of preliminary basis and a large genuine interest. If you could be a doctor in 4 weeks, who would hire the doctor? Sure, very rough comparison, but with practice, it is also very important that you do it right. Serious injuries can occur both physically and mentally with the wrong instructions for a long time. Nah, therefore, as I said. This has gone too far and I just become dull of thought på't right now. I would rather take the help of someone I know trained himself for a long period, and got results that no one can ignore - even if that person lacks the famous title. But, that's just me! :}

Chocolate dipped bananas w/ peanutbutter.

Kvällsmys! Skivade bananer med jordnötssmör i mitten, doppade i mörk choklad & toppade med kokosflingor & hallon. I mitten finns det lite hallonglass. Hemmagjord "nicecream" som den kallas. Banan mixad med dadlar, vaniljpulver & hallon. Gott! :} I glasen finns vår vanliga greenjuice med selleri, äpple, apelsin, morot, grönkål & gurka. ♥ /Evening cosiness! Sliced bananas with peanut butter in the middle, dipped in dark chocolate and topped with coconut flakes and raspberries. In the middle there is a little raspberry icecream. Homemade "nice cream" as it is called. Banana mixed with dates, vanilla powder and raspberries. Yum! :} In the glasses you'll find our usual greenjuice with celery, apple, orange, carrot, kale and cucumber.

Members, right now

Aktuellt på Members.com just nu. Var så längesen jag var in där! Dom har nästan alltid bra fynd men det gäller att vara snabb. Vill ni att jag bjuder in er så att ni får 50kr att handla för? Lämna din epost på en kommentar. Jag bjuder in ALLA som lämnar. Blir du inte inbjuden har det blivit något knas med din mail (inland funkar det inte, & ibland får man upp att eposten redan är tillagd) testa att lämna en ny mail isf. ♥ {Swedish readers only.}