Drömmer du om att starta en framgångsrik blogg som leder till samarbeten och kanske en inkomst? Är du dessutom duktig på olika viner? Då skulle du kunna börja blogga om vin. Intresset för att kombinera mat och dryck på rätt sätt har ökat kraftigt de senaste åren, något som du med din blogg och kunskap kan dra nytta av.
Bra att blogga om specifika ämnen
Något som många framgångsrika bloggar har gemensamt är att de har en speciell inriktning. Visst kan du blogga om många olika saker, men risken är då att läsarna upplever dig som otydlig. Tänk om det istället var så att de visste att de skulle surfa in på din blogg om de ville hitta ett perfekt rödvin till middagen? Håller du fast vid en inriktning på din blogg ökar du chanserna för att det blir på det sättet.
Att blogga om vin är också bra ur en annan aspekt. Det finns nämligen massor av matbloggar redan, men bloggarna som fokuserar på vin är betydligt färre. Om du riktar in dig på vin kan du med andra ord bli vinbloggarnas svar på Zeina Mourtada som ju lyckats stort som just matbloggare.
Fixa samarbeten
För att du ska kunna tjäna pengar på din blogg behöver du så kallade samarbeten. Ett sådant är en typ av marknadsföring. Ett företag marknadsför sig helt enkelt genom din kanal och ger dig betalt för det. Ju mer framgångsrik du är med din blogg, desto mer pengar kan du tjäna. Bra samarbetspartners för en vinblogg skulle kunna vara en producent av rödvin, företag som tillverkar vinglas eller en producent av olika tilltugg. Egentligen sätter bara fantasin gränser. För att ett samarbete ska kännas genuint är det dock viktigt att du kan stå för produkten. Att som vinbloggare göra reklam för vinterdäck kan därför vara en dålig idé. Dina reklamsamarbeten bör istället ligga i linje med det innehåll du producerar.
Enklaste sättet att dra till dig samarbetspartners är att skapa snyggt innehåll och se till att ha en stor och trogen publik. Det kan ta ett tag att bygga upp en stor följarskara, men när du sedan lyckas kommer det att vara värt det.